• a a a
    Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac). Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
  • Høykontrast Høykontrast
  • English
  • Kontakt
  • Sidekart

Du er her:Forside // Heving av aldersgrensen fra 70 til 72 år vedtatt

Seniorporten

Aktiv aldring

  • Forside
  • Rådet mener
  • Om rådet
    • Mandat
    • Medlemmer
    • Sekretariat
    • Møteprotokoller
    • Årsrapporter
    • Historie
  • Litteratur
  • Arkiv

Heving av aldersgrensen fra 70 til 72 år vedtatt

27. mars 2015 by Statens seniorraad Leave a Comment

I forbindelse med endringen av arbeidsmiljøloven vedtok Stortinget denne uka å heve aldersgrensen i arbeidslivet fra 70 til 72 år. Dette er Statens seniorråd meget godt fornøyd med. Endringen trer i kraft fra 1. juli i år.

– Dette har vært vår sak, sier Wenche Frogn Sellæg, leder i Statens seniorråd. – Vårt primære ønske, om det i det hele tatt er nødvendig med øvre aldersgrenser, var at det bør være en felles øvre grense på 75 år i arbeidsmiljøloven, uten adgang til å fastsette lavere aldersgrenser.

Regjeringen går nå inn for en grense på 72, med en utvidelse til 75 år etter hvert.

– Øvre aldersgrenser er formelle hindre for eldres deltakelse i arbeidslivet. De har også betydning for synet på eldre ellers i samfunnet. Fordi man anses som for gammel til å arbeide, blir man ofte ansett som for gammel i andre sammenhenger også. Statens seniorråd er derfor fornøyd med at en nå vil heve grensen for øvre aldersgrenser i arbeidslivet.

Print side

Filed Under: Aktuelt

Legg igjen en kommentar Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Om Seniorporten

Seniorporten er nettstedet til tidligere Statens seniorråd. Nettstedet vil være aktivt en stund framover, men vil ikke bli oppdatert.

Kontakt oss

Sekretariatet: Ingrid Køhler Knutsen
Tlf: 402 26 475
Epost: mailto:ingrid.kohler.knutsen@helsedir.no

Husk å ikke sende personsensitive opplysninger på e-post.

 

Personvern

  • Forside
  • Rådet mener
  • Om rådet
    • Mandat
    • Medlemmer
    • Sekretariat
    • Møteprotokoller
    • Årsrapporter
    • Historie
  • Litteratur
  • Arkiv